Vilkår for utleie og kjøp

På denne siden finner du alle våre vilkår som gjelder Produktutleie, hoppeslott utleie og kjøp av prosukter og matvarer. 

Vilkår og avtale ved utleie – Vic&Thom AS / saltando.no


Disse vilkårene («Vilkårene») regulerer alle avtaler mellom Vic&Thom AS (heretter «Utleier») og bestiller/leietaker (heretter «Kunde»). Ved bestilling, mottak av ordrebekreftelse eller kontraktsignering anses Vilkårene akseptert i sin helhet. Kapittelstrukturen er for lesbarhet – alle vilkår gjelder parallelt uavhengig av kapittel.


(A) Generelle vilkår og vilkår før leieperioden starter


A.1 Inndrivelse uten forvarsel

Kunden aksepterer at Utleier kan inndrive forfalte krav i henhold til kontrakt uten ytterligere forvarsel.


A.2 Aldersgrense og legitimasjon

Kunde må være over 18 år og fremvise gyldig ID ved forespørsel. Utlevering skjer kun til registrert leietaker med gyldig ID.


A.3 Kredittsjekk

Kunden aksepterer kredittsjekk. Utleier kan avslå kreditt uten begrunnelse.


A.4 Tilbud, ordrebekreftelse og digital aksept

Tilbud er uforpliktende frem til skriftlig ordrebekreftelse fra Utleier. Digital aksept (e-post/SMS/elektronisk signatur) er bindende på lik linje med fysisk signatur.


A.5 Kundens rett til kontroll ved henting/retur

Kunde kan be om felles gjennomgang ved utlevering/retur og få kvittering for korrekt retur. Kunden må selv be om dette.


A.6 Skader utover normalslitasje

Skader, mangler eller feil utover normalslitasje erstattes av Kunden. Kunden oppfordres til å ta bilder ved henting og retur.


A.7 Salgspant og eiendomsrett

Utleier har salgspant i alt utstyr til full innbetaling foreligger. Utstyret er og forblir Utleiers eiendom og kan ikke videreselges, leies ut videre, lånes ut eller pantsettes uten skriftlig samtykke fra Utleier.


A.8 Forsikring og oppbevaring

Utstyret er ikke forsikret av Utleier. Kunden plikter å forsikre arrangementet selv, inkludert ansvarsforsikring for tredjepartsskader (publikum, lokaler, eiendom). Oppbevaring skal kun skje på forsikrede adresser og i låsbare lokaler (FG-godkjent lås/alarm). Oppbevaring i bil er forbudt. Ved tap/tyveri erstattes til veiledende pris.


A.9 Ingen prisreduksjon ved manglende bruk

Det gis ingen reduksjon om utstyret ikke brukes eller ikke passer til formålet, heller ikke ved dårlig vær eller lignende forhold utenfor Utleiers kontroll.


A.10 Medvirkning ved delvis kundeløsning

Når Utleier leverer delytelser og Kunden/ tredjepart skal gjøre «resten», faktureres all mertid/merkostnad som skyldes mangler hos Kunden/tredjepart.


A.11 Riktig bruk og kompetanse

Utstyret skal kun brukes til tiltenkt formål, i tråd med manual/HMS. Utstyr som krever sertifisering (løft, rigg, scene, pyro m.m.) skal kun håndteres av kompetent og kvalifisert personell. Misbruk, feilmontering, overbelastning og uegnede miljøforhold medfører fullt erstatningsansvar.


A.12 Mangelfull informasjon

Utleier er ikke ansvarlig for forsinkelser eller merkostnader som skyldes mangelfull eller sen informasjon fra Kunden. Slike kostnader faktureres Kunden.


A.13 Betaling og kreditt

Ingen kreditt uten særskilt skriftlig godkjenning. Privatkunder betaler ved utlevering (kontant/Vipps/kort). Gebyr for oppstart av inndrivelse ved uteblitt betaling: NOK 750 inkl. mva. Bedrifter: normalt 10 dager netto etter kredittsjekk. Kommuner/stat: normalt 30 dager netto. Avslag på kreditt etter bestillingsaksept gir ikke kanselleringsrett; leveranse kan kreves forhåndsbetalt.


A.14 Avbestilling, endring og flytting (friststyring)

– Søknad om flytting: senest 1 uke før. Ny dato må godkjennes av Utleier.
– Avbestilling må godkjennes av Utleier:
a) < 4 uker: 25 % | b) < 2 uker: 50 % | c) < 1 uke: 100 % av kontraktsbeløp.
– Nedskalering etter kontrakt likestilles delvis avbestilling:
a) < 4 uker: 25 % | b) < 2 uker: 50 % | c) < 1 uke: 75 % | d) < 72 t: 100 % av nedskalert del.
Frister er absolutte. Hele ordre kan faktureres ved mislighold.


A.15 Opplysningsplikt

Kunden skal gi komplett og korrekt informasjon om tid, sted, adkomst, strøm, grunneier/utleierkrav, værforhold, vakthold, sikkerhet m.m. Merkostnader som følge av mangler faktureres.


A.16 Kommunikasjon og elektroniske dokumenter

Kunde godtar elektroniske dokumenter (faktura, purring, kvittering) sendt til kjent e-post. Markedsføringshenvendelser kan reserveres ved avmelding.


A.17 Underleverandører

Utleier kan fritt benytte underleverandører. Underleverandører er selv ansvarlige for egne ytelser; Utleier er ansvarlig for koordinering etter avtalen.


A.18 Brukssted og flytting

Utstyr skal brukes på avtalt sted og kan ikke flyttes uten skriftlig samtykke.


A.19 Verneting

Utleiers verneting er Oslo (Forliksrådet/Oslo tingrett) med mindre annet skriftlig er avtalt.


A.20 Betalingsmislighold – stansing

Hvis betaling ikke foreligger innen frist, kan Utleier holde tilbake utstyr eller stanse/avlyse oppdraget uten ansvar for Kundens økonomiske tap.


A.21 Personlig garantist (særvilkår for visse enheter)

Bestiller som representerer ENK, lag/forening, religiøs/ideell organisasjon eller tilsvarende enhet som normalt ikke anses kredittverdig, står som personlig garantist. Ved manglende betaling kan krav rettes direkte mot bestiller. Innehar bestiller myndighetsposisjon (styreleder/styremedlem), rettes regress normalt mot vedkommende. Dersom bestiller dokumenterer at en annen faktisk beordret bestillingen, kan Utleier – etter vurdering – flytte betalingsansvaret. Ved bestilling og aksept bekrefter bestiller at dette punktet er forstått fullt ut. Ønskes fravik, må dette avtales skriftlig med Utleier FØR signering, med egen fraviksklausul i kontrakten.


(B) Når Utleier bistår ute hos leietaker


B.1 Sikring og vakthold

Kunden er til enhver tid ansvarlig for å beskytte utstyr mot tyveri, hærverk og skade før, under og etter arrangement. Ved behov skal godkjent vaktselskap benyttes. Utleiers personell er ikke vakter.


B.2 Ansvar uavhengig av skyld

Kunden er ansvarlig for skade/tap på utstyr uavhengig av skyld, med unntak av normalslitasje. Unntak gjelder kun hvis skaden er direkte forårsaket av Utleiers personell ved grov uaktsomhet.


B.3 Outdoor-risiko og vær

Leveranse anses oppfylt når Utleier møter med avtalt utstyr på avtalt tid/sted, selv om rigg forsinkes/utelates pga. ekstremvær eller farlige forhold. Ved vindkast ≥ 15 m/s eller lyn/torden kan arbeid stanses, tak senkes/endres, duk fjernes, eller produksjon avlyses etter sikkerhetsfaglig vurdering. Økte kostnader (personell/transport) bæres av Kunden. Følgetap erstattes ikke.


B.4 Adkomst, parkering, logistikk

Kunden skal sikre nær adkomst for lossing/lasting. P-kostnader/bøter dekkes av Kunden. Ved lange trilleveier må Kunden stille ekstra bærehjelp eller akseptere merkostnad. Hindres adkomst, er Kunden ansvarlig for konsekvensene.


B.5 Politianmeldelse

Tyveri/hærverk/tap politianmeldes.


B.6 Arbeidsforhold for crew

Tilgang til toalett/vann skal foreligge. For oppdrag >3 timer: gratis vann/mineralvann/kaffe. Hver 4. time: enkelt måltid pr. crew. >8 timer: ett varmt måltid. >16 timer eller >2 t kjøring + >12 t økt: overnatting. Ved mislighold kan Utleier fakturere kr 300–500 pr. crewmedlem.


B.7 Bærehjelp/frivillige

Manglende oppmøte av avtalt bærehjelp utløser gebyr kr 4 000 pr. person.


B.8 Klart produksjonsområde

Arealet skal være ryddet ved ankomst. Kunden skal møte opp, med mindre annet er avtalt.


B.9 Ekstratiltak ved utendørsarrangement

Kunden bærer merkostnader for regnsikring, ballast, forankring, matter, telt, værskjerming m.m.


B.10 Forsikring på stedet

Kunden må sikre lokaler/område (FG3/4-lås/alarm). Ved manglende forsikring/vakthold bærer Kunden risikoen.


B.11–B.13 Misnøye, frihånd og endringer

Misnøye/endringsønsker må tas opp før/under arrangement for å gi Utleier mulighet til avhjelp. Arbeid løst på «frihånd» etter uklare bestillinger gir ikke grunnlag for prisavslag. Tillegg/endringer under produksjon faktureres etter gjeldende satser.


B.14 Support og responser

Support gis innen normal arbeidstid og primært før arrangementstart. Utrykning inntil 1 times kjøring fra Oslo kan vurderes. Kostnadsfritt kun hvis dokumentert produktfeil; ellers faktureres etter satser (minstepris kr 2 000 eks. mva.). Utleier kan avstå fra utrykning hvis utsiktene til løsning er små.


(C) Funksjonalitet, refusjon, avslag og leveranse


C.1 Leveringsforpliktelse og avhjelp

Utleier leverer funksjonsdyktig utstyr. Ved feil forsøkes avhjelp via telefon/veiledning eller ved erstatningsprodukt fra hovedlager mot retur av defekt utstyr. Utleier gis inntil 2 timer til avhjelp fra feilmelding.


C.2–C.4 Avslag og begrensning

Avslag/kompensasjon gis kun ved dokumentert produktfeil (HW/SW). Ved kjedepåvirkning kan øvrige komponenter maks gis 20 % avslag; det defekte produktet inntil 100 %. Brukerfeil gir ikke kompensasjon.


C.5–C.6 Transport og forsinkelse

Ingen kompensasjon for transport-/logistikkforsinkelser utenfor Utleiers kontroll (kø, omkjøring, vær m.m.) forutsatt at Utleier søker å levere/rette opp.


C.7 Personell

Kompensasjon for teknikere/personell gis kun ved grov uaktsomhet. Følgetap erstattes ikke.


C.8 Risikoovergang og leveransedefinisjon

Leveranse anses oppfylt når utstyret er levert på avtalt sted, til avtalt tid, i funksjonell stand. Manglende kompetanse/infrastruktur hos Kunden gir ikke krav på avslag/refusjon. Utleier er ikke ansvarlig for skader på Kundens tredjepartsutstyr eller følgetap.


(D) Under leieperioden


D.1 Risiko i Kundens varetekt

All risiko i perioden fra utlevering til retur bæres av Kunden.


D.2 Forbud mot modifikasjon

Kunden kan ikke åpne, modifisere, bygge om eller forsøke reparasjon uten skriftlig samtykke. Brudd medfører fullt erstatningsansvar.


D.3 Varslingsplikt ved feil

Feil skal meldes umiddelbart med foto/video. Kontakt vakttelefon (taste 9) på (+47) 23 14 04 02.


D.4–D.5 Støttevilkår

Se B.14. Utrykning/support faktureres dersom feil skyldes brukerforhold.


D.6 Mottakskontroll

Kunde skal kontrollere utstyr ved henting for å unngå å hefte for tidligere skader. Unnlatelse gir økt bevisbyrde for Kunden.


D.7–D.8 Bruk i krevende miljø

Bruk utenfor +0–40 °C, i regn/fukt/direkte sollys eller tung røyk/støv skjer for Kundens risiko.


D.9 Langtidsleie

Ved leie >3 dager har Kunden vedlikeholdsplikt (rengjøring, pærer, sikringer, væske). Forbruk dekkes av Kunden. Etter avtale kan service skje hos Utleier.


D.10–D.12 Erstatningsansvar

Ved teknisk svikt må utstyr returneres for avhjelp. Erstatning begrenses til forholdsmessig leiereduksjon for tid uten funksjon, ingen følgetap. Tilkobling til annet utstyr skjer på Kundens ansvar. Kunden er ansvarlig for eget crew og innleide.


(E) Når leien/oppdraget avsluttes


E.1 Returfrist og dagleie

Retur innen avtalt frist. Full døgnleie pr. påbegynt døgn ved forsinkelse. Normal innlevering 09:30–12:00. Forsinkelse skal varsles. (Force majeure se F.)


E.2 Uoppfordret retur og mislighold

Kunden plikter å returnere uten oppfordring. Manglende retur >7 virkedager uten avtale kan faktureres som salg til listepris.


E.3 Returstandard og gebyrer

Utstyr returneres i samme mengde/stand og pakket korrekt. Feilpakking/«krusedull»-kabler/urenslighet kan faktureres kr 500 eks. mva pr. påbegynt time for opprydding. Skader fra knekk/vridning vurderes som erstatningsutløsende.


E.4–E.5 Ingen refusjon for ubenyttet leie

Leie refunderes ikke fordi utstyr ikke ble brukt.


E.6–E.8 Kontroll ved henting hos Kunde

Kunden skal møte til kontroll ved avhenting etter endt leie eller sende stedfortreder med fullmakt. Kan kontroll ikke utføres på stedet, skjer kontroll hos Utleier neste virkedag. Uoverensstemmelser loggføres i skadeskjema. Manglende signatur hindrer ikke erstatningskrav. Endelig feildiagnose kan justeres etter verkstedkontroll.


E.9 Tap/tyveri/skade

Ved bortkommet, delvis bortkommet eller skadet utstyr faktureres veiledende nypris, reparasjon og/eller påløpt leie frem til erstatning.


(F) Force majeure og offentlige restriksjoner (inkl. pandemier)


F.1
 Utleier er ikke ansvarlig for forsinkelse eller manglende levering som skyldes forhold utenfor rimelig kontroll, herunder streik, lockout, sykdom, skade/ulykke, leverandørsvikt, transportforstyrrelser, brann, naturhendelser/ekstremvær, krig, terror, IKT-svikt, offentlige forbud/pålegg (inkl. smittevern/pandemiregler).
F.2 Partenes plikter suspenderes i perioden hindringen varer. Kunden har ikke krav på prisavslag/erstatning. Eventuelle ufravikelige myndighetskrav kan medføre ombooking/nedskalering mot dekning av påløpte kostnader.
F.3 Ved langvarig force majeure kan avtalen heves uten kompensasjon.


(G) Markedsføring og referanser


G.1
 Utleier kan, med mindre Kunden reserverer skriftlig før arrangementet, ta foto/video fra rigg/produksjon og bruke dette i referanser/markedsføring. Eventuelle tredjepartsrettigheter (artister/arrangør) håndteres av Kunden.


(H) Personvern (GDPR)


H.1
 Utleier behandler nødvendige personopplysninger for å oppfylle avtalen (kontaktinfo, faktura, kommunikasjon).
H.2 Opplysninger deles kun med tredjepart når nødvendig for leveranse, betaling/inndrivelse eller når lov krever det.
H.3 Innsyn/retting/sletting håndteres etter gjeldende regelverk. Kontakt: [email protected] (eksempel – tilpass deres adresse).


(I) Ansvar, tvister og lovvalg


I.1 Ansvarsbegrensning

Utleier er kun ansvarlig for dokumentert produktfeil ved utlevering. Erstatning begrenses til forholdsmessig reduksjon i leie for berørt periode. Indirekte tap (tapt fortjeneste, billettinntekter, omdømme, medieomtale m.m.) erstattes ikke.


I.2 Regress

Dersom Utleier møter krav fra tredjepart grunnet Kundens forhold (manglende tillatelser, sikkerhetsbrudd, skadeforvoldelse), har Utleier full regress mot Kunden.


I.3 Lovvalg og verneting

Norsk rett gjelder. Tvister søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, bringes saken inn for Forliksrådet i Oslo før eventuell behandling i Oslo tingrett.

UTLEIEVILKÅR OG INSTRUKSER


for leie av hoppeslott og oppblåsbare lekeinnretninger


Vic&Thom AS / saltando.no
 (heretter «Utleier»)


0. Formål og virkeområde

Disse vilkårene gjelder all utleie, bruk, opprigg og nedrigg av hoppeslott og andre oppblåsbare lekeinnretninger levert av Utleier. Ved bestilling, mottak av ordrebekreftelse, henting eller overtakelse anses vilkårene akseptert i sin helhet. Disse vilkårene supplerer Utleiers Standardvilkår; ved konflikt gjelder den strengeste regelen for sikkerhet.


0.1 Definisjoner

  • Kunde/Leietaker: Den som bestiller og/eller drifter innretningen under arrangementet.
  • Operatør/Vakt: Person(er) som fører kontinuerlig tilsyn på stedet.
  • Manual/Datablad: Produsentens bruksanvisning og tekniske spesifikasjon for aktuell modell.
  • NS-EN 14960: Europeisk standard for oppblåsbare lekeinnretninger (sikkerhet, drift og prøving).


1. Regelverk, eierskap og ansvar


1.1 Samsvar: Utleier leverer utstyr som er vedlikeholdt og i samsvar med gjeldende regelverk og relevante standarder, herunder NS-EN 14960, samt krav fra kompetent myndighet etter gjeldende rett. Dokumentasjon (manual/vedlikehold) gjøres tilgjengelig.


1.2 Eiendomsrett: Utstyret er og forblir Utleiers eiendom. Det kan ikke videreselges, leies ut videre, lånes bort eller pantsettes uten skriftlig samtykke fra Utleier.


1.3 Ansvarsdeling:

  • Utleier har ansvar for teknisk samsvar ved utlevering, veiledning/opplæring og tilgjengelig brukermanual.
  • Leietaker har operativt ansvar for sikker drift under leieperioden: korrekt forankring, tilsyn og bemanning, kapasitet/segregasjon, værvurdering og evakuering, etterlevelse av manual og disse vilkårene.


1.4 Forsikring: Utstyret er ikke forsikret av Utleier. Leietaker plikter å forsikre arrangementet, herunder ansvarsforsikring for tredjepartsskader (publikum/lokale/eiendom), samt dekning for tap ved skade, tyveri, vær og avlysning.

2. Vind, vær og stenging


2.1 Hovedregel: Innretningen skal ikke være i bruk dersom produsentens vindgrense eller disse grensene overskrides (den strengeste gjelder). Med mindre manualen angir lavere grenser skal drift stanses ved:

  • Middelvind ≥ 8 m/s eller
  • Vindkast ≥ 10 m/s, eller
  • Regn/torden/lyn eller raskt skiftende vær.


2.2 Kontinuerlig vurdering: Operatør skal følge med på værmelding og faktisk vind på stedet. Ved tvil: steng og sikre.


2.3 Vifte/strøm i vær: Vifte og elektriske tilkoblinger skal værbeskyttes. Ved nedbør skal innretning stenges og sikres.


3. Forankring, underlag og plassering

3.1 Forankring skal utføres i tråd med Manual og NS-EN 14960. Minimumskrav:

  • Gress/jord: Samtlige forankringspunkter brukes med godkjente ankere i 45–60° vinkel. Dybde/uttrekkskraft iht. Manual.
  • Hardt underlag: Ballast pr. forankringspunkt iht. Manual/ROS (typisk 50–100 kg+ pr. punkt, avhengig av modell/vindgrense).


3.2 Underliggende installasjoner: Leietaker bekrefter skriftlig at kabler, membraner, drenering, vanningsanlegg m.m. er identifisert/merket før forankring/ballastering. Skader på slikt underlag er Leietakers ansvar med mindre Utleier skriftlig har påtatt seg kartleggingen.


3.3 Plassering og fallsoner:

  • Stabilt, jevnt underlag.
  • Fallmatter ved inn-/utgang iht. Manual/EN-krav.
  • Fri sone rundt innretningen (ingen harde kanter, gjerder, trær, master, kjøretøy innen anbefalt avstand).
  • Maksimal helning som angitt i Manual må ikke overskrides.


4. Elektrisk sikkerhet

4.1 Strøm skal tas fra egen kurs som oppfyller effektkrav for modell.
4.2 Jordfeilbryter (RCD ≤ 30 mA) er påbudt.
4.3 Kabler skal ha korrekt dimensjon, tromler utrulles helt, og koblinger ha egnet IP-grad og værbeskyttelse.
4.4 Kabler legges uten snublefare; kryssinger sikres med kabelbro.
4.5 Vifte skal stå stabilt, være skjermet mot nedbør og uvedkommende.


5. Kapasitet, aldersgrupper og forbud

5.1 Skilting: Ved inngang skal det stå maks antall samtidige brukere, høyde-/vektgrenser pr. gruppe og vind-/værregler.
5.2 Segregasjon: Blanding av barn med vesentlig forskjellig høyde/vekt er forbudt.
5.3 Forbudt i og ved innretningen: Sko, smykker, briller, skarpe gjenstander, mat, drikke, tyggegummi; akrobatikk/flips er ikke tillatt.
5.4 Små barn: Barn under 3 år skal ikke inn i «big kids»-slott. Bruk modellspesifikke aldersgrenser i Manual.


6. Tilsyn, bemanning og kompetanse

6.1 MinimumÉn (1) ansvarlig vakt per inn-/utgang, minst 18 år, til stede hele åpningstiden.
6.2 Opplæring: Vaktene skal være opplært i kapasitet og telling, regelhåndheving, værvurdering, evakuering og enkel førstehjelp.
6.3 Myndighet: Vaktene har plikt og myndighet til å stenge ved fare, regelbrudd, vær, overfylling eller tap av kontroll.
6.4 Dokumentasjon: Signert opplæringslogg før åpning. Tellelogg føres under drift.


7. Pre-use kontroll og ROS


7.1 Pre-use sjekkliste (skal) fylles og signeres før åpning:

  • Forankringspunkter/ballast, sømmer/nett, vifte/strøm/RCD, fallmatter, skilting/kapasitet, faktisk vær.
     7.2 ROS-analyse (minst følgende hendelser vurderes):
  • Lekkasjer/punktering, overkapasitet, fall i inn/utgang, strømbrudd/lufttap, vind/regn/torden, brann/varmekilder, opplæringssvikt.
     7.3 Stans ved avvik inntil korrigert.


8. Evakuering og deflasjon (nødprosedyre)

8.1 Ved lufttap/strømbrudd/vind over grense/torden/annen fare:

  1. Stopp innslipp.
  2. Evakuer rolig via nærmeste sikre utgang; vakt sikrer at ingen blir igjen.
  3. Når tomt: stans vifte og sperr området.
  4. Kontroller forankring, strøm og værforhold før eventuell re-oppstart.
  5. Loggfør hendelsen.


9. Rapportering, skader og myndighet

9.1 Akutte hendelser: Ring 113 (medisinsk) og ved behov 112 (politi).
9.2 Varsling: Varsle Utleier straks (driftsvakt).
9.3 Myndighet: Alvorlige hendelser (betydelig personskade, fare for liv og helse eller alvorlig teknisk svikt) skal rapporteres til relevant myndighet etter gjeldende regler.
9.4 Hendelsesrapport: Leietaker fyller ut skjema med tid/sted, beskrivelse, antatt årsak, involverte, tiltak, bilder/video. Dokumentasjon oppbevares i minst 12 måneder.


10. Selvbetjent leie – Hvamsvingen 16 (Oslo-området)

10.1 Kontaktpersoner

  • Thomas Dalby – 99 55 71 11 (drift/vakt)
  • Victoria Vottestad – 45 44 30 23 (drift/vakt)
  • E-post[email protected]


10.2 Henting/levering
Utlevering etter avtale mot gyldig avtale og ID. Retur samme sted, komplett og i forsvarlig stand. Transport skjer på Leietakers risiko.


10.3 Video-dokumentasjon (påbudt)

  • Opprigg (før bruk): Filmer ferdig oppblåst innretning med alle sider/forankringer synlig; send i sanntid til kontaktperson.
  • Nedrigg (etter bruk): Filmer hel gjennomgang; vis at innretning er tørr og ren; avslutt med oversiktsbilde før pakking; send i sanntid.


10.4 Logistikk og bemanning
To (2) personer kreves for løft/lasting, tralle skal benyttes, egnet bil må medbringes (mål/vekt i produktdatablad).


11. Gebyrer, renhold og fukt

11.1 Manglende video:

  • Opprigg-video mangler: kr 1 500
  • Nedrigg-video mangler: kr 3 000 (Utleier må da rigge opp og inspisere manuelt)

11.2 Renhold/fukt:

  • Skittent utstyr (mat/søl/sand/jord): fra kr 1 000
  • Vått/fuktig utstyr: etter medgått tid (fra kr 1 500).
  • Mugg-risiko: Leveres fuktig uten varsling, kan tørke/rens eller kondemnering faktureres dersom mugg oppstår.


12. Øvrige forbud og sikkerhetsregler

12.1 Forbudte handlinger: Tildekking av vifte/inntak, flytting av innretning uten ny forankring, modifikasjon/reparasjon uten samtykke, fastmontering til uegnede strukturer.
12.2 Varmekilder/røyk: Min. 10 meter avstand til grill, åpen ild, varmeapparat, pyro, generator uten avstandskrav i manual. Røykforbud i og ved innretningen.
12.3 Særskilte aktiviteter: Ansiktsmaling, konfetti, glitter og lignende skal ikke smitte av på duk (rensegebyr kan påløpe).


13. Skader, tap og erstatning

13.1 Leietaker er ansvarlig for skader/tap på utstyr utover normalslitasje, uansett årsak, når utstyret er i deres varetekt.
 13.2 Skade/avvik meldes umiddelbart til Utleier med foto/video.
13.3 Reparasjon eller erstatning faktureres; ved bortkommet utstyr faktureres veiledende nypris og påløpt leie frem til erstatning.
13.4 Indirekte tap (billettinntekter, omdømme, medieomtale m.m.) erstattes ikke av Utleier.


14. Personvern (GDPR)

14.1 Utleier behandler nødvendige personopplysninger for å oppfylle avtalen (kontakt, faktura, kommunikasjon, hendelseslogg).
 14.2 Opplysninger deles kun med tredjepart når nødvendig for leveranse, inndrivelse eller når lov krever det. Henvendelser om innsyn/retting rettes til [email protected].


15. Tvister og lovvalg

15.1 Norsk rett gjelder. Tvister søkes løst i minnelighet. Hvis ikke, bringes saken inn for Forliksrådet i Oslo før eventuell behandling i Oslo tingrett.





Kjøps- og handelsvilkår (forbrukerkjøp)


Vic&Thom AS / saltando.no
 – org.nr. 929 120 353


Disse vilkårene gjelder når du som forbruker handler varer på saltando.no. Forbrukerkjøp reguleres av avtalelovenforbrukerkjøpslovenangrerettlovenehandelslovenmarkedsføringsloven og personopplysningsloven (GDPR). Lovene gir ufravikelige rettigheter; vilkårene her begrenser ikke disse, men beskriver partenes hovedplikter og -rettigheter. Der vilkårene er tause, gjelder relevant lov.


Aldersgrense:
 18 år.
Leveringsområde: Fastlands-Norge.


1. Avtalen


Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene i bestillingsløsningen (varens art, mengde, egenskaper, pris, frakt/levering), eventuell direkte korrespondanse (f.eks. e-post) og disse vilkårene.
 Ved motstrid går opplysninger i kassen/ordrebekreftelsen og direkte korrespondanse foran disse vilkårene så langt det ikke strider mot ufravikelig lov.


2. Partene


Selger:
 Vic&Thom AS (saltando.no)
Post/retur: Soleglad 9, 1053 Oslo
Drift/lager: Hvamsvingen 16, 2013 Skjetten
Telefon: 45 44 30 23 • E-post: [email protected] • Org.nr.: 929 120 353


Kjøper:
 Privatperson som foretar bestillingen (forbruker).


3. Priser og totale kostnader


  • Prisene vises i NOK inkl. mva med mindre annet er uttrykkelig angitt for en varelinje.

  • Totalpris
     (vare + mva + frakt og eventuelle lovpålagte gebyrer) fremgår før bestilling bekreftes.

  • Vi tar forbehold om åpenbare skrive-/systemfeil. Ved slik feil som du forsto/burde forstå, kan ordren annulleres og beløp refunderes.


4. Avtaleinngåelse (bestilling) og ordrebekreftelse


Avtale anses inngått når vi har bekreftet din bestilling per e-post (ordrebekreftelse). Les ordrebekreftelsen; meld fra uten ugrunnet opphold ved avvik.
Vi tar forbehold om utsolgt og vil informere deg om varen ikke kan leveres.


5. Betaling


Tilgjengelige metoder vises i kassen:


  • Kort (Zettle):
     Beløp reserveres ved bestilling og belastes ved forsendelse.

  • Faktura (Fiken/Kravia):
     Kredittvurdering kan foretas. Forfallsdato fremgår av faktura. Ved forsinkelse påløper forsinkelsesrenter og inndrivelsesgebyrer etter lov.

  • Forskudd
     kan kreves for tilvirknings-/bestillingsvarer.


Vi kan avvise/annullere bestillinger ved mistanke om misbruk/feil.


6. Levering, frakt og utlevering


  • Levering skjer normalt med Posten/BringHelthjem eller egen frakt. Valg og pris fremgår i kassen.

  • Leveringstid:
     Lagervarer normalt 3–5 virkedager (med mindre annet er oppgitt). Bestillingsvarer kan ha lengre tid; estimat fremgår i kassen/ordrebekreftelsen.

  • Ved «Posten – Pakke i postkassen» kan forsendelsen omdirigeres til hentested (uten tillegg) hvis posten vurderer at postkassen ikke egner seg (ikke registrert på adressen, for stor pakke, utilgjengelighet o.l.). Du er ansvarlig for å hente på hentestedet.

  • Del-leveranser
     kan forekomme uten ekstra kostnad.


7. Risikoens overgang


Risikoen går over på deg når varen er overtatt. Dersom leveringstid er kommet og varen er stilt til din rådighet, men du unnlater å hente/ta imot, går risikoen likevel over.


8. Angrerett (14 dager)


Du kan angre kjøpet innen 14 dager fra du mottar varen, jf. angrerettloven.
Slik går du frem:


  1. Meld skriftlig angring (angreskjema/e-post) innen fristen.

  2. Returner varen innen rimelig tid og senest 14 dager etter angring.

  3. Returfrakt
     betales av deg.

  4. Varen skal være i tilnærmet samme stand/mengde; bruk originalemballasje hvis mulig.


Unntak
 (eksempler etter § 22):


  • Varer med tydelig personlig preg/tilvirkning.

  • Varer som ikke kan returneres av helse-/hygienegrunner når forsegling er brutt.

  • Lyd-/bildeopptak og programvare der forsegling er brutt.

  • Varer som raskt forringes.


Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at vi har mottatt varen eller dokumentasjon for retursending. Frakt ut refunderes etter lovens regler.


Uavhentet pakke er ikke angrerett
 (se punkt 10).


Returadresse:
 Vic&Thom AS, Soleglad 9, 1053 Oslo (merk med ordrenummer).


9. Undersøkelse ved mottak og transportskade


Kontroller varen ved mottak: riktig produkt/antall og ev. transportskade.
 Transportskade dokumenteres med bilder og meldes straks til transportør og til oss.


10. Uavhentede forsendelser


Dersom pakken ikke hentes, og angreretten ikke er brukt korrekt, kan vi belaste kr 250 + frakt tur/retur for å dekke faktiske kostnader. (Gjelder ikke kjøpere under 18 år.)


11. Reklamasjon (mangel) og frister


Mener du at varen har en mangel, må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget den (innen 2 mnd anses alltid i tide), og senest 2 år etter levering (5 år hvis varen er ment å vare vesentlig lengre).
Ved gyldig reklamasjon kan du kreve retting eller omlevering. Dersom dette ikke skjer innen rimelig tid, kan du kreve prisavslag eller heving (ikke ved uvesentlig mangel). Nødvendige fraktkostnader ved godkjent reklamasjon dekkes av oss.


12. Forsinkelse


Ved forsinkelse som ikke skyldes deg, kan du etter forholdene holde betaling tilbake, kreve oppfyllelseheve eller kreve erstatning etter forbrukerkjøpsloven.
Før heving bør det settes en rimelig tilleggsfrist for levering.


13. Selgerens rettigheter ved kjøpers mislighold


Ved manglende betaling eller annet vesentlig mislighold kan vi:


  • fastholde
     kjøpet og kreve betaling (oppfyllelse),

  • heve
     avtalen ved vesentlig mislighold eller ved manglende betaling etter rimelig tilleggsfrist,

  • kreve erstatning etter forbrukerkjøpsloven § 46,

  • kreve renter og inkassogebyr etter lov.


Ved uavhentede, ikke-forskuddsbetalte varer kan kostnader belastes etter punkt 10.


14. Garanti


Eventuelle produktgarantier fra oss/produsent gir rettigheter i tillegg til lovfestede rettigheter. Vilkår opplyses pr. produkt.


15. Personvern (GDPR)


Vi behandler kun nødvendige personopplysninger for å oppfylle avtalen (ordre, betaling, levering, reklamasjon) og oppbevarer dem i tråd med bokføringsregler.
 Opplysninger deles kun med nødvendige tredjepart(er) (betaling, transport, regnskap/inkasso) iht. GDPR.
 Markedsføring krever uttrykkelig samtykke. Dine rettigheter (innsyn, retting, sletting m.m.) kan utøves ved å kontakte [email protected]. Se også vår personvernerklæring på nettsiden.


16. Force majeure og forbehold


Vi er ikke ansvarlige for forsinkelse/manglende levering som skyldes forhold utenfor vår kontroll (streik, lockout, naturhendelser, brann, pandemi-tiltak, alvorlig IKT-svikt, offentlige pålegg m.m.). Ved langvarig hindring kan avtalen heves med tilbakebetaling.
Vi tar forbehold om produktendringer fra produsent og utsolgt.


17. Tvisteløsning


Tvister søkes løst i minnelighet ved kontakt med oss. Som forbruker kan du klage via Forbrukerrådet. Dersom saken ikke løses, kan den avgjøres av Forbrukertvistutvalget eller de ordinære domstoler i Norge.