Vilkår og avtale ved utleie – Vic&Thom AS / saltando.no
Disse vilkårene («Vilkårene») regulerer alle avtaler mellom Vic&Thom AS (heretter «Utleier») og bestiller/leietaker (heretter «Kunde»). Ved bestilling, mottak av ordrebekreftelse eller kontraktsignering anses Vilkårene akseptert i sin helhet. Kapittelstrukturen er for lesbarhet – alle vilkår gjelder parallelt uavhengig av kapittel.
(A) Generelle vilkår og vilkår før leieperioden starter
A.1 Inndrivelse uten forvarsel
Kunden aksepterer at Utleier kan inndrive forfalte krav i henhold til kontrakt uten ytterligere forvarsel.
A.2 Aldersgrense og legitimasjon
Kunde må være over 18 år og fremvise gyldig ID ved forespørsel. Utlevering skjer kun til registrert leietaker med gyldig ID.
A.3 Kredittsjekk
Kunden aksepterer kredittsjekk. Utleier kan avslå kreditt uten begrunnelse.
A.4 Tilbud, ordrebekreftelse og digital aksept
Tilbud er uforpliktende frem til skriftlig ordrebekreftelse fra Utleier. Digital aksept (e-post/SMS/elektronisk signatur) er bindende på lik linje med fysisk signatur.
A.5 Kundens rett til kontroll ved henting/retur
Kunde kan be om felles gjennomgang ved utlevering/retur og få kvittering for korrekt retur. Kunden må selv be om dette.
A.6 Skader utover normalslitasje
Skader, mangler eller feil utover normalslitasje erstattes av Kunden. Kunden oppfordres til å ta bilder ved henting og retur.
A.7 Salgspant og eiendomsrett
Utleier har salgspant i alt utstyr til full innbetaling foreligger. Utstyret er og forblir Utleiers eiendom og kan ikke videreselges, leies ut videre, lånes ut eller pantsettes uten skriftlig samtykke fra Utleier.
A.8 Forsikring og oppbevaring
Utstyret er ikke forsikret av Utleier. Kunden plikter å forsikre arrangementet selv, inkludert ansvarsforsikring for tredjepartsskader (publikum, lokaler, eiendom). Oppbevaring skal kun skje på forsikrede adresser og i låsbare lokaler (FG-godkjent lås/alarm). Oppbevaring i bil er forbudt. Ved tap/tyveri erstattes til veiledende pris.
A.9 Ingen prisreduksjon ved manglende bruk
Det gis ingen reduksjon om utstyret ikke brukes eller ikke passer til formålet, heller ikke ved dårlig vær eller lignende forhold utenfor Utleiers kontroll.
A.10 Medvirkning ved delvis kundeløsning
Når Utleier leverer delytelser og Kunden/ tredjepart skal gjøre «resten», faktureres all mertid/merkostnad som skyldes mangler hos Kunden/tredjepart.
A.11 Riktig bruk og kompetanse
Utstyret skal kun brukes til tiltenkt formål, i tråd med manual/HMS. Utstyr som krever sertifisering (løft, rigg, scene, pyro m.m.) skal kun håndteres av kompetent og kvalifisert personell. Misbruk, feilmontering, overbelastning og uegnede miljøforhold medfører fullt erstatningsansvar.
A.12 Mangelfull informasjon
Utleier er ikke ansvarlig for forsinkelser eller merkostnader som skyldes mangelfull eller sen informasjon fra Kunden. Slike kostnader faktureres Kunden.
A.13 Betaling og kreditt
Ingen kreditt uten særskilt skriftlig godkjenning. Privatkunder betaler ved utlevering (kontant/Vipps/kort). Gebyr for oppstart av inndrivelse ved uteblitt betaling: NOK 750 inkl. mva. Bedrifter: normalt 10 dager netto etter kredittsjekk. Kommuner/stat: normalt 30 dager netto. Avslag på kreditt etter bestillingsaksept gir ikke kanselleringsrett; leveranse kan kreves forhåndsbetalt.
A.14 Avbestilling, endring og flytting (friststyring)
– Søknad om flytting: senest 1 uke før. Ny dato må godkjennes av Utleier.
– Avbestilling må godkjennes av Utleier:
a) < 4 uker: 25 % | b) < 2 uker: 50 % | c) < 1 uke: 100 % av kontraktsbeløp.
– Nedskalering etter kontrakt likestilles delvis avbestilling:
a) < 4 uker: 25 % | b) < 2 uker: 50 % | c) < 1 uke: 75 % | d) < 72 t: 100 % av nedskalert del.
Frister er absolutte. Hele ordre kan faktureres ved mislighold.
A.15 Opplysningsplikt
Kunden skal gi komplett og korrekt informasjon om tid, sted, adkomst, strøm, grunneier/utleierkrav, værforhold, vakthold, sikkerhet m.m. Merkostnader som følge av mangler faktureres.
A.16 Kommunikasjon og elektroniske dokumenter
Kunde godtar elektroniske dokumenter (faktura, purring, kvittering) sendt til kjent e-post. Markedsføringshenvendelser kan reserveres ved avmelding.
A.17 Underleverandører
Utleier kan fritt benytte underleverandører. Underleverandører er selv ansvarlige for egne ytelser; Utleier er ansvarlig for koordinering etter avtalen.
A.18 Brukssted og flytting
Utstyr skal brukes på avtalt sted og kan ikke flyttes uten skriftlig samtykke.
A.19 Verneting
Utleiers verneting er Oslo (Forliksrådet/Oslo tingrett) med mindre annet skriftlig er avtalt.
A.20 Betalingsmislighold – stansing
Hvis betaling ikke foreligger innen frist, kan Utleier holde tilbake utstyr eller stanse/avlyse oppdraget uten ansvar for Kundens økonomiske tap.
A.21 Personlig garantist (særvilkår for visse enheter)
Bestiller som representerer ENK, lag/forening, religiøs/ideell organisasjon eller tilsvarende enhet som normalt ikke anses kredittverdig, står som personlig garantist. Ved manglende betaling kan krav rettes direkte mot bestiller. Innehar bestiller myndighetsposisjon (styreleder/styremedlem), rettes regress normalt mot vedkommende. Dersom bestiller dokumenterer at en annen faktisk beordret bestillingen, kan Utleier – etter vurdering – flytte betalingsansvaret. Ved bestilling og aksept bekrefter bestiller at dette punktet er forstått fullt ut. Ønskes fravik, må dette avtales skriftlig med Utleier FØR signering, med egen fraviksklausul i kontrakten.
(B) Når Utleier bistår ute hos leietaker
B.1 Sikring og vakthold
Kunden er til enhver tid ansvarlig for å beskytte utstyr mot tyveri, hærverk og skade før, under og etter arrangement. Ved behov skal godkjent vaktselskap benyttes. Utleiers personell er ikke vakter.
B.2 Ansvar uavhengig av skyld
Kunden er ansvarlig for skade/tap på utstyr uavhengig av skyld, med unntak av normalslitasje. Unntak gjelder kun hvis skaden er direkte forårsaket av Utleiers personell ved grov uaktsomhet.
B.3 Outdoor-risiko og vær
Leveranse anses oppfylt når Utleier møter med avtalt utstyr på avtalt tid/sted, selv om rigg forsinkes/utelates pga. ekstremvær eller farlige forhold. Ved vindkast ≥ 15 m/s eller lyn/torden kan arbeid stanses, tak senkes/endres, duk fjernes, eller produksjon avlyses etter sikkerhetsfaglig vurdering. Økte kostnader (personell/transport) bæres av Kunden. Følgetap erstattes ikke.
B.4 Adkomst, parkering, logistikk
Kunden skal sikre nær adkomst for lossing/lasting. P-kostnader/bøter dekkes av Kunden. Ved lange trilleveier må Kunden stille ekstra bærehjelp eller akseptere merkostnad. Hindres adkomst, er Kunden ansvarlig for konsekvensene.
B.5 Politianmeldelse
Tyveri/hærverk/tap politianmeldes.
B.6 Arbeidsforhold for crew
Tilgang til toalett/vann skal foreligge. For oppdrag >3 timer: gratis vann/mineralvann/kaffe. Hver 4. time: enkelt måltid pr. crew. >8 timer: ett varmt måltid. >16 timer eller >2 t kjøring + >12 t økt: overnatting. Ved mislighold kan Utleier fakturere kr 300–500 pr. crewmedlem.
B.7 Bærehjelp/frivillige
Manglende oppmøte av avtalt bærehjelp utløser gebyr kr 4 000 pr. person.
B.8 Klart produksjonsområde
Arealet skal være ryddet ved ankomst. Kunden skal møte opp, med mindre annet er avtalt.
B.9 Ekstratiltak ved utendørsarrangement
Kunden bærer merkostnader for regnsikring, ballast, forankring, matter, telt, værskjerming m.m.
B.10 Forsikring på stedet
Kunden må sikre lokaler/område (FG3/4-lås/alarm). Ved manglende forsikring/vakthold bærer Kunden risikoen.
B.11–B.13 Misnøye, frihånd og endringer
Misnøye/endringsønsker må tas opp før/under arrangement for å gi Utleier mulighet til avhjelp. Arbeid løst på «frihånd» etter uklare bestillinger gir ikke grunnlag for prisavslag. Tillegg/endringer under produksjon faktureres etter gjeldende satser.
B.14 Support og responser
Support gis innen normal arbeidstid og primært før arrangementstart. Utrykning inntil 1 times kjøring fra Oslo kan vurderes. Kostnadsfritt kun hvis dokumentert produktfeil; ellers faktureres etter satser (minstepris kr 2 000 eks. mva.). Utleier kan avstå fra utrykning hvis utsiktene til løsning er små.
(C) Funksjonalitet, refusjon, avslag og leveranse
C.1 Leveringsforpliktelse og avhjelp
Utleier leverer funksjonsdyktig utstyr. Ved feil forsøkes avhjelp via telefon/veiledning eller ved erstatningsprodukt fra hovedlager mot retur av defekt utstyr. Utleier gis inntil 2 timer til avhjelp fra feilmelding.
C.2–C.4 Avslag og begrensning
Avslag/kompensasjon gis kun ved dokumentert produktfeil (HW/SW). Ved kjedepåvirkning kan øvrige komponenter maks gis 20 % avslag; det defekte produktet inntil 100 %. Brukerfeil gir ikke kompensasjon.
C.5–C.6 Transport og forsinkelse
Ingen kompensasjon for transport-/logistikkforsinkelser utenfor Utleiers kontroll (kø, omkjøring, vær m.m.) forutsatt at Utleier søker å levere/rette opp.
C.7 Personell
Kompensasjon for teknikere/personell gis kun ved grov uaktsomhet. Følgetap erstattes ikke.
C.8 Risikoovergang og leveransedefinisjon
Leveranse anses oppfylt når utstyret er levert på avtalt sted, til avtalt tid, i funksjonell stand. Manglende kompetanse/infrastruktur hos Kunden gir ikke krav på avslag/refusjon. Utleier er ikke ansvarlig for skader på Kundens tredjepartsutstyr eller følgetap.
(D) Under leieperioden
D.1 Risiko i Kundens varetekt
All risiko i perioden fra utlevering til retur bæres av Kunden.
D.2 Forbud mot modifikasjon
Kunden kan ikke åpne, modifisere, bygge om eller forsøke reparasjon uten skriftlig samtykke. Brudd medfører fullt erstatningsansvar.
D.3 Varslingsplikt ved feil
Feil skal meldes umiddelbart med foto/video. Kontakt vakttelefon (taste 9) på (+47) 23 14 04 02.
D.4–D.5 Støttevilkår
Se B.14. Utrykning/support faktureres dersom feil skyldes brukerforhold.
D.6 Mottakskontroll
Kunde skal kontrollere utstyr ved henting for å unngå å hefte for tidligere skader. Unnlatelse gir økt bevisbyrde for Kunden.
D.7–D.8 Bruk i krevende miljø
Bruk utenfor +0–40 °C, i regn/fukt/direkte sollys eller tung røyk/støv skjer for Kundens risiko.
D.9 Langtidsleie
Ved leie >3 dager har Kunden vedlikeholdsplikt (rengjøring, pærer, sikringer, væske). Forbruk dekkes av Kunden. Etter avtale kan service skje hos Utleier.
D.10–D.12 Erstatningsansvar
Ved teknisk svikt må utstyr returneres for avhjelp. Erstatning begrenses til forholdsmessig leiereduksjon for tid uten funksjon, ingen følgetap. Tilkobling til annet utstyr skjer på Kundens ansvar. Kunden er ansvarlig for eget crew og innleide.
(E) Når leien/oppdraget avsluttes
E.1 Returfrist og dagleie
Retur innen avtalt frist. Full døgnleie pr. påbegynt døgn ved forsinkelse. Normal innlevering 09:30–12:00. Forsinkelse skal varsles. (Force majeure se F.)
E.2 Uoppfordret retur og mislighold
Kunden plikter å returnere uten oppfordring. Manglende retur >7 virkedager uten avtale kan faktureres som salg til listepris.
E.3 Returstandard og gebyrer
Utstyr returneres i samme mengde/stand og pakket korrekt. Feilpakking/«krusedull»-kabler/urenslighet kan faktureres kr 500 eks. mva pr. påbegynt time for opprydding. Skader fra knekk/vridning vurderes som erstatningsutløsende.
E.4–E.5 Ingen refusjon for ubenyttet leie
Leie refunderes ikke fordi utstyr ikke ble brukt.
E.6–E.8 Kontroll ved henting hos Kunde
Kunden skal møte til kontroll ved avhenting etter endt leie eller sende stedfortreder med fullmakt. Kan kontroll ikke utføres på stedet, skjer kontroll hos Utleier neste virkedag. Uoverensstemmelser loggføres i skadeskjema. Manglende signatur hindrer ikke erstatningskrav. Endelig feildiagnose kan justeres etter verkstedkontroll.
E.9 Tap/tyveri/skade
Ved bortkommet, delvis bortkommet eller skadet utstyr faktureres veiledende nypris, reparasjon og/eller påløpt leie frem til erstatning.
(F) Force majeure og offentlige restriksjoner (inkl. pandemier)
F.1 Utleier er ikke ansvarlig for forsinkelse eller manglende levering som skyldes forhold utenfor rimelig kontroll, herunder streik, lockout, sykdom, skade/ulykke, leverandørsvikt, transportforstyrrelser, brann, naturhendelser/ekstremvær, krig, terror, IKT-svikt, offentlige forbud/pålegg (inkl. smittevern/pandemiregler).
F.2 Partenes plikter suspenderes i perioden hindringen varer. Kunden har ikke krav på prisavslag/erstatning. Eventuelle ufravikelige myndighetskrav kan medføre ombooking/nedskalering mot dekning av påløpte kostnader.
F.3 Ved langvarig force majeure kan avtalen heves uten kompensasjon.
(G) Markedsføring og referanser
G.1 Utleier kan, med mindre Kunden reserverer skriftlig før arrangementet, ta foto/video fra rigg/produksjon og bruke dette i referanser/markedsføring. Eventuelle tredjepartsrettigheter (artister/arrangør) håndteres av Kunden.
(H) Personvern (GDPR)
H.1 Utleier behandler nødvendige personopplysninger for å oppfylle avtalen (kontaktinfo, faktura, kommunikasjon).
H.2 Opplysninger deles kun med tredjepart når nødvendig for leveranse, betaling/inndrivelse eller når lov krever det.
H.3 Innsyn/retting/sletting håndteres etter gjeldende regelverk. Kontakt: [email protected] (eksempel – tilpass deres adresse).
(I) Ansvar, tvister og lovvalg
I.1 Ansvarsbegrensning
Utleier er kun ansvarlig for dokumentert produktfeil ved utlevering. Erstatning begrenses til forholdsmessig reduksjon i leie for berørt periode. Indirekte tap (tapt fortjeneste, billettinntekter, omdømme, medieomtale m.m.) erstattes ikke.
I.2 Regress
Dersom Utleier møter krav fra tredjepart grunnet Kundens forhold (manglende tillatelser, sikkerhetsbrudd, skadeforvoldelse), har Utleier full regress mot Kunden.
I.3 Lovvalg og verneting
Norsk rett gjelder. Tvister søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, bringes saken inn for Forliksrådet i Oslo før eventuell behandling i Oslo tingrett.